Checklist: vijf manieren om je webteksten te verbeteren
Op mijn LinkedIn-timeline kwam recent iemand voorbij met een prachtige website. Niet gek, ze is designer. Haar post was een oproepje: ze krijgt namelijk bezoekers op haar site, maar zelden concrete leads. Of iemand haar kon helpen.
De socials lieten zich onder de post van hun beste kant zien: heel wat ondernemers boden aan mee te kijken. Of daar inmiddels iets uit is gekomen, durf ik niet te zeggen. Maar het feit dat er zoveel mensen hulp aanbieden vind ik te gek.
Naast dat ik haar heb laten weten dat ze altijd een berichtje mag sturen om te sparren, vond ik dit ook een goede reden om een lijstje te maken voor andere kleine ondernemers die hiermee worstelen. Leads halen uit je website blijft lastig.
Met deze vijf tips kun je alvast je teksten onder de loep nemen.
Maak je boodschap helder
Het belangrijkste van je website is je boodschap. Waarom heeft het meerwaarde dat mensen op jouw pagina terechtkomen? Zorg dat mensen in één oogopslag kunnen zien wat je doet.
Ben je webdesigner, personal trainer of kapper, is dat vrij makkelijk. Bied je innovatieve trajecten voor dynamische ondernemers in het MKB? Hartstikke leuk, maar dat zegt helemaal niemand iets.
Als copywriter moet ik al vaker uitleggen wat ik doen. De ondertitel op mijn website is daarom ‘Vertelt verhalen van ondernemers en bedrijven die het verschil maken’. Vrijwel direct daarna zie je dat ik er ben ‘voor jouw teksten’. Was je op zoek naar een videomaker om je verhaal te vertellen, dan weet je dat je bij mij niet aan het juiste adres bent. En dus klik je weg.
Je bezoeker weet binnen een paar seconden of die door wil scrollen. Zorg dus dat je in één oogopslag deelt:
- Wat je doet
- Voor wie je dat doet
- Waarom jij daar de juiste persoon voor bent.
Benieuwd of wat jij doet duidelijk wordt op je website? Vraag iemand die jouw werk niet kent om je website te openen en binnen vijf seconden te vertellen wat je doet.
Je kunt deze test trouwens ook prima op een saai feestje uitvoeren. Loop naar iemand toe, wacht tot diegene vraagt wat je doet en herhaal de zin op je website. Kijkt diegene vies? Dan weet je dat er nog wat bij te schaven valt.
Vertel je verhaal
Op je website staat ongetwijfeld wat je doet. Maar waarom je iets doet, is minstens net zo belangrijk. Zo sta ik elke dag op om teksten te schrijven voor bedrijven en ondernemers die het verschil maken. Ik ben ervan overtuigd dat ik samen met de mensen achter deze bedrijven de wereld een beetje mooier kan maken.
Dat is belangrijk om te vermelden. Er zijn namelijk duizenden goede copywriters in Nederland. De reden dat iemand voor mij kiest, is omdat onze missies, visies en waarden bij elkaar aansluiten.
Het is ook een hele handige schifting aan de poort. Een recruiter van Shell of ABN Amro weet dat ‘ie mij niet hoeft te bellen voor een klus.
Als laatste is het goed om in gedachten te houden dat mensen zaken willen doen met mensen. Ook die recruiter van Shell of ABN Amro. Bouw vertrouwen op, laat jouw ideale klant zien waarom jij geschikt bent.
Met jouw verhaal kun jij je onderscheiden. Jouw verhaal blijft hangen, dat maakt dat mensen voor jou kiezen.
Check je SEO
SEO, Search Engine Optimalisation, zorgt dat jouw website wordt gevonden in zoekmachines en door Large Language Models, ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot en consorten. Het is belangrijk dat jouw website ook gevonden kán worden door deze partijen.
Dat doe je niet door zoveel mogelijk zoekwoorden in je website te proppen. Zorg voor een duidelijke focus, gebruik een slimme headerstructuur, investeer tijd in een goede meta-omschrijving en zorg bovenal dat de content op je website gewoon goed is.
Gevonden worden door de klassieke én de AI-zoekmachines, kan alleen als de content op je website goed is. Ga dus niet vol op het verkooporgel maar zorg dat je echt iets bijdraagt aan Het Internet. Beantwoord vragen, vertel wat je doet, schrijf blogs. Voeg waarde toe.
Goede teksten zijn niet alleen mooi, ze zijn ook helder, vindbaar en begrijpelijk voor mensen en zoekmachines.
Ik versus de klant
Hoe vaak heb je het op je website over jezelf? Het is verleidelijk om te vertellen wat jij allemaal kunt, wat jij allemaal hebt bereikt en wat jij allemaal belangrijk vindt.
Daar heeft je klant alleen niet zoveel aan.
Er zijn genoeg mensen die ook gedreven en gepassioneerd en innovatief zijn. Jouw potentiële klant wil vooral weten wat je voor hén kunt doen.
Ben je virtual assistant? Vertel niet letterlijk wat je doet, vertel wat je brengt. “Jij wil ondernemen zonder afleiding en chaos. Ik zorg voor structuur die past bij jouw werkwijze.”
Klinkt toch een stuk leuker dan “ik beheer je agenda en mailbox”. En terecht: als VA ben je óók een sparringspartner.
Vertel wat je komt brengen.
Call-to-action
De rillingen gaan na al die jaren nog steeds over mijn rug dankzij dit woord, maar het is wel belangrijk. Je call-to-action zet mensen aan om ook daadwerkelijk contact met je op te nemen.
Nadat ze je teksten hebben gelezen, wil je dat mensen doorpakken. Zorg dat ze direct een kennismakingsgesprek kunnen inboeken, zet je mailadres of nummer prominent neer of zorg voor een aanmeldformulier.
Na goede teksten is je klant enthousiast, zorg dat je dat momentum niet kwijtraakt.
Vertel wat de volgende stap is en maak het zo makkelijk mogelijk om die volgende stap te nemen.
Bonus: je website is niet alles
Na deze checklist nog steeds geen harde verkoop gedaan? Dat kan kloppen. Verkopen gaat namelijk veel verder dan een goede website. Het is aanwezig zijn op verschillende sociale media door zelf te posten en te reageren. Het is contact onderhouden met bestaande klanten en mensen die misschien nooit je klant gaan worden. Het is je werk goed doen, op netwerkevenementen verschijnen en het is samenwerken.
Verkopen is een proces, dat voor jou anders is dan je toekomstige klant. Geef mensen de tijd en ruimte om na te denken over de samenwerking. Trakteer iemand op een kop koffie, geef een keer gratis advies en neem af en toe de tijd om een ander goed te helpen. Ook als dat een keer geen knaken oplevert.