Hoe mijn bedrijf in het slop zat en ik nieuwe klanten manifesteerde
Na een drukke oktober, november en december viel het de eerste maanden van dit jaar even stil qua werk. Dan zit er als zelfrespecterend ondernemer maar één ding op: keihard nieuwe opdrachtgevers manifesteren. En dat werkte.
Zoals ieder jaar was het de laatste drie maanden van 2024 druk. Ik legde samen met mijn compagnon Lizzy van ILUZIE de laatste hand aan twee websites, deed eindredactie voor de website van een vaste opdrachtgever en er moest nog een kleine SEO- en socialstrategie worden gemaakt en uitgevoerd.
Ondertussen liepen de vaste opdrachten ook gewoon door. Kortom: behalve facturen versturen en btw-aangiftes doen, heb ik bijzonder weinig tijd aan mijn eigen bedrijf besteed. Er moesten namelijk ook nog kerstmarkten worden bezocht in december en ik hecht veel waarde aan mijn twee weken vrij rond de feestdagen.
Stilte na de storm
In januari viel het stil. Niet helemaal, voor de stabiliteit zorg ik altijd dat ik opdrachten heb die een langere periode doorlopen. Een beetje rust na een drukke periode was dan ook niet erg. Ik besloot mijn website te updaten en weer tijd te steken in acquisitie. In ruim dertien jaar ondernemen heb ik wel geleerd dat ik me niet al te veel zorgen moet maken over nieuwe opdrachten en vooral aan de slag moet gaan.
Toen het eind februari nog steeds aan de rustige kant was, werd het spannend. Los van dat ik niet te veel wil interen op mijn spaargeld, word ik niet bepaald gelukkiger van weinig werk. Ik word er somber van, de motivatie verdwijnt en het levert ook gewoon stress op. Dat hoort bij ondernemen, maar leuk is anders.
Tijd om te manifesteren, dus.
Bidden naar het universum
Maar wat is dat eigenlijk, manifesteren? Het lijkt mij niet heel anders dan bidden. Alleen verruil je God voor Het Universum. Als kind leerde ik altijd dat je bidt voor belangrijke zaken, niet omdat je zo graag een nieuwe fiets wil. Bij manifesteren zijn de spelregels anders: een villa op Bali met zwembad, nieuwe klanten of het verdwijnen van je kanker (ja, er zijn mensen die beweren dat je dat kunt manifesteren), alles is geoorloofd.
Mensen die manifesteren promoten, doen het vaak overkomen alsof je met een beetje positief denken en wat visualisatie alles voor elkaar kunt krijgen wat je wil. Nu ben ik zeer voor positief denken en visualiseren wat je wil – het zorgt dat je een helder beeld hebt over waar je naartoe wil – maar succes als ondernemer behelst veel meer dan dat.
Niet lullen, wel schrijven (en netwerken)
Succes hebben als ondernemer is namelijk net als het leven: je moet daadwerkelijk wat doen en naast meer werken en minder lullen ook gewoon geluk hebben.
Dat ik al dertien jaar kan leven van schrijven, is niet omdat ik op mijn twintigste mijn billen op een comfortabel kussentje heb geplant om vervolgens diep na te denken over dat ik freelance schrijver wilde worden.
Altijd zichtbaar zijn
Mijn onderneming begon al veel eerder. Met op mijn tiende een website ‘bouwen’ (kent iemand Freewebs nog?), op mijn vijftiende actief gaan bloggen, mezelf en mijn werk promoten op Hyves, Twitter en Facebook, om later over te stappen naar Instagram en tegenwoordig LinkedIn en Substack.
Daarnaast ben ik jarenlang te vinden geweest op elke borrel, elk evenement en elke literaire, journalistieke, culinaire of culturele avond. Ik heb mezelf eindeloos aan iedereen voorgesteld, me oprecht geïnteresseerd in anderen en mezelf laten zien. Dat doe ik nog steeds, al is de frequentie wel een stuk afgenomen nu ik geen kwieke begin-twintiger meer ben.
Positief ondernemen
En verder? Ik ben gewoon aan de slag gegaan. Gaan schrijven, gaan maken, gaan produceren. Ik heb mooie complimenten gekregen, ben trots op veel stukken maar ik maakte ook fouten. Ik heb mezelf overschat, te snel gepubliceerd waardoor ik fikse fouten maakte en ik heb klussen aangenomen waar ik helemaal niet geschikt voor was.
Dat allemaal bij elkaar, dat is ondernemen. Doen. Naast een beetje positief denken, visualiseren waar je heen wil en een klein beetje zelfoverschatting (om vervolgens te eindigen met iets meer zelfkennis).
Als laatste speelt geluk ook een rol. Ik was niet alleen op veel plekken, ik trof ook de juiste mensen. De mensen die in mijn talent geloofden en me de kans hebben gegeven om meer te schrijven en om van ze te leren. En waar ik vandaan kom speelt ook een rol, daarover schreef ik al eerder.
Van dip naar volle(re) agenda
Goed, terug naar begin dit jaar. Naar mijn ondernemersdip, zo durf ik het wel te noemen. In plaats van mijn billen op dat comfortabele kussentje te planten, heb ik mijn schouders eronder gezet. Ik heb iedereen laten weten dat ik op zoek ben naar werk, ben mezelf online en offline zichtbaarder gaan maken en ik ben gaan schrijven. Mijn website heb ik nog verder geüpdatet, (oud-)opdrachtgevers benaderd en iedereen die het (niet) wilde weten verteld wat ik doen.
En het werkt. Inmiddels heb ik een ontzettend leuke vaste samenwerking met twee mensen die ik al ruim tien jaar ken en werd gebeld een oud-opdrachtgever of ik nog ruimte had voor een andere vaste samenwerking.
Na een dipje zit ik er inmiddels weer lekker in én heb ik zin en inspiratie om weer wat meer vrij te schrijven, zoals hier. En misschien is dat ook wel gewoon verstandig. Zo blijf ik zichtbaar en bouwen aan mijn netwerk. Iets meer werk dan een beetje in het luchtledige manifesteren, maar wel effectief, zo blijkt.