Met deze tips krijg je wat je als ondernemer zou moeten verdienen

Een paar weken terug schreef ik een artikel over hoe je als freelancer je uurtarief kunt bepalen. Daar zijn wat handige rekensommetjes voor. Helemaal leuk, maar hoe zorg je dat je als ondernemer daadwerkelijk je uurtarief krijgt? Daarom vandaag een lesje ‘onderhandelen voor freelancers’.

Voor veel creatieve ondernemers is het gedeelte ‘geld’ en ‘belastingdienst’ het minst leuke van ondernemen. Alleen creatieve boekhouders kunnen hun lol op met deze twee onderwerpen. Toch is het van levensbelang om je financiën en belastingzaken op orde te hebben. Naast je uurtarief bepalen, je administratie op orde hebben en zicht hebben op je financiële situatie – nu en in de toekomst – moet je ook een beetje kunnen verkopen en onderhandelen.

Wees goed voorbereid

Daarbij is een goede voorbereiding het halve werk. Natuurlijk moet je weten wat jij per uur of per project betaald wil krijgen – en wat je uiterste minimum is. Daarnaast is het slim om je (potentiële) klant te leren kennen. Wat is hun achtergrond, wat zijn de behoeften en hoe kun jij ze helpen? Bedenk wat jou uniek en/of de beste persoon voor een klus maakt. Een beetje zelfvertrouwen is niet verkeerd tijdens het onderhandelen.

Onderhandelen klinkt onwijs zakelijk, en dat is het natuurlijk ook. Maar dat betekent niet dat je op z’n Wolf of Wall Street’s deals hoeft te sluiten. Een onderhandeling is over het algemeen een gelijkwaardig gesprek en jullie willen samen op een goede prijs uitkomen. (En heb je het gevoel dat iemand voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten: ren zo hard als je kan.)

Eerlijk duurt het langst

Benader het dus als een goed gesprek. Luister naar je klant, stel vragen, noteer wat de behoeften en de zorgen zijn. En wees zelf ook eerlijk en transparant over wat de mogelijkheden zijn. Kun je wat schuiven in je aanbod, of wordt het risico te groot dat je straks alsnog onbetaald werk zit te doen? Eerlijk duurt het langst en dat geldt zeker voor (creatieve) ondernemers.

Soms kan een kleine aanpassing in je aanbod, tarief of werkwijze zorgen voor grote winst. Omdat je een andere ondernemer een kickstart geeft met jouw diensten, en die ondernemer jou vervolgens weer inhuurt voor andere projecten. En misschien gebeurt dat niet. Dat is een gecalculeerd risico dat je kunt nemen als ondernemer.

Alles zwart-op-wit

Zorg dat je ondertussen driftig mee pent en alle afspraken op papier kunt zetten. Door een duidelijke offerte op te stellen met prijzen, planningen, voorwaarden en je werkwijze, voorkom je misverstanden. En mocht er toch een misverstand zijn, dan heb je alles zwart-op-wit. Zorg dat het akkoord van je nieuwe klant altijd ergens terug te vinden is.

Nog een bonustip: een kennismakingsgesprek en het opstellen van je offerte kosten tijd. Dat zijn geen uren die je declareert. Verwerk dit soort uren in je tarief. Ook jij moet gewoon je boodschappen kunnen betalen. Dat is in deze tijden al lastig genoeg.

Nog een bonustip: laat je algemene voorwaarden opstellen door een jurist en stuur deze altijd mee met je offerte.

Tips van de pro

Eerder schreef ik dat veel creatieve ondernemers het geld-gedeelte maar niks vinden. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Al jaren volg ik copywriter en mede-ondernemer Lenneke Manschot. Die praat nogal graag over geld. Op een goede manier. Dus ik vroeg haar om haar advies als het om onderhandelen gaat.

Allereerst raadt ze aan om niet met een uurtarief te werken. “Althans, niet naar je opdrachtgever toe”, vertelt ze. “Je moet voor jezelf wel een ideaal uurtarief hebben, op basis daarvan kun je project- of trajectprijzen bepalen.” Het geeft je opdrachtgever namelijk weinig informatie. “Honderd euro per uur zegt nog steeds niets over hoelang je met een klus bezig bent en wat de uiteindelijke investering is.”

Duidelijke informatie

Neem eerst je eigen communicatie onder handen voor je gaat onderhandelen. “Omschrijf duidelijk wat je verkoopt, wat het je opdrachtgever oplevert en wat het precies inhoudt”, zegt Lenneke. “En zet je prijzen op je website. Maak pakketten waarmee je laat zien dat je met mensen meedenkt. Zo hoeft iemand niet zelf te gaan rekenen en komt niemand voor verrassingen te staan.”

Naast je eigen communicatie is het ook belangrijk om te reflecteren op je money mindset. “Het klinkt als een modegril, maar serieus: werk aan het beeld dat jij over geld hebt. Met de overtuigingen die het gros van ons nog heeft – dat je niet te veel geld mag verdienen – is het lastig om goed te onderhandelen, de juiste prijzen te vragen en te krijgen. Alleen jij kan daar verandering in brengen.”

Hoi! 🙋🏼‍♀️ Ik ben Ingelise, freelance copywriter met een journalistieke achtergrond. Ik help ondernemers en maatschappelijk betrokken bedrijven met teksten voor websites, de socials, blogs, persberichten en alle andere letters die nodig zijn. Concepten bedenken en ontwikkelen doe ik ook. Meer weten? Neem gerust contact op!

Als eerste deze blogs ontvangen? Abonneer je op mijn nieuwsbriefMijn kennis deel ik gratis, maar een donatie op Ko-Fi of een bijdrage op PayPal is welkom.

Check ook gerust mijn webshop.

Ingelise de Vries