Zo schrijf je in een mum van tijd een blog

Een uurtje per dag hadden we als kinderen. We mochten alle drie een uur per dag achter de computer – zo’n enorme kast waar niet alleen een cd-rom in kon, maar ook een floppy, een megabeeldscherm en niet eens een webcam. Al vanaf dat we een computer in huis hebben, was ik fan. Dit was helemaal mijn ding. Kun je nagaan hoe blij ik was toen onbeperkt internet werd geïntroduceerd.

Toen mijn zus vertelde dat ze een website had gebouwd, wist ik: dit wil ik ook. En dus was ik dankzij haar hulp op mijn tiende de trotse eigenaar van een eigen website. Helaas staat dit hoogstandje uit 1999 niet meer online voor zover ik weet. Het plantte wél het zaadje voor eigenlijk alles wat ik nu doe. Content maken voor Het Internet.

Het website bouwen, HTML leren, GIF-jes maken en proberen bezoekers te krijgen veranderde zo’n vijf jaar later in een eigen blog waarop ik bijna dagelijks schreef. En dat blog eindigde weer in een carrière als broodschrijver. Al bijna vijftien jaar lukt het me om mijn geld te verdienen met schrijven. Maar zo productief bloggen als in mijn tienerjaren? Dat is er een beetje vanaf.

Zoals je misschien hebt gemerkt, probeer ik het weer een beetje op te pakken. Omdat ‘t echt ontzettend leuk is om te doen. Toch blijft het lastig. Dus dook ik in de diepste krochten van mijn brein en probeerde ik me te herinneren hoe ik als tiener zo ontzettend productief kon zijn. En dat resulteerde in dit rijtje tips die jij ook kunt gebruiken. Veel plezier met schrijven!

1. Weet wat je wil vertellen

Allereerst heb je natuurlijk een onderwerp nodig. Ga je mensen vertellen hoe ze hun hagedis moeten verzorgen? Of misschien hoe je rijk kunt worden? (Niet doen, doet iedereen al, it’s a scam.) Ga je het hebben over productiviteit, kennis vanuit je bedrijf delen, of wil je een persoonlijk verhaal delen?

Probeer samen te vatten wat je wil vertellen. Idealiter in één zin. Voor deze post is dat: ‘Ik ga mensen leren hoe ze snel een blog kunnen schrijven en ik illustreer dat met mijn eigen ervaringen’.

Schrijf gewoon wat op en filter daarna pas, zodat je eindigt met een scherpe pitch. Gebruik pen en papier, je telefoon, een leeg Word-document, een whiteboard, wat werkt voor jou.

Sidenote: Hoe je dat onderwerp vindt, is een ander verhaal. Daar kom ik vast een andere keer op terug.

2. Schrijf je kop en tussenkoppen alvast

Begin vervolgens met je kop en tussenkoppen. Dat helpt je te focussen op wat je gaat schrijven. Het zorgt er ook voor dat je niet afgeleid raakt. Elke keer dat je afdwaalt, kijk je naar de kop en controleer je of de mooie zinnen die je aan het schrijven bent eigenlijk wel relevant zijn.

Terwijl je die tussenkoppen schrijft, scherp je je gedachten aan. Je bent met jezelf aan het brainstormen en je hoofd verzamelt de juiste informatie. Het is direct gestructureerd. De kans dat je een chaos maakt van alle info die je wilt delen, wordt kleiner.

3. Schrijf een paar kernwoorden op

Je bent nog steeds niet klaar met de voorbereiding. Maar deze is kort: schrijf een paar kernwoorden onder elke tussenkop. Gewoon drie of vier. Zo herinner je jezelf eraan wat je wilt vertellen. Simpel.

4. Begin bij je einde

Als kind las ik veel. Op een gegeven moment werd ik zo ongeduldig dat ik gewoon naar de laatste pagina ging om het einde te lezen. Als ik wist hoe het eindigde, ging ik terug naar waar ik gebleven was. Inmiddels geef ik mezelf in het lezen geen spoilers meer, maar in het schrijven wel.

Door te weten hoe ik een stuk eindig, is het makkelijker om de rest uit te werken. Omdat ik weet waar ik naartoe ga. Ik doe dit bij interviews, nieuwsartikelen, blogs, journalistieke artikelen, biografieën, recensies, en elke non-fictie tekst die ik schrijf. Het geeft me meer structuur.

Het is een beetje zoals reizen naar een nieuwe bestemming: ik weet waar ik eindig. Tijdens de reis heb ik allerlei herkenningspunten die ik tegenkom. Weten welke dat zijn, helpt me om op koers te blijven. Werkt hetzelfde met non-fictie schrijven.

5. Zorg dat alles klaarstaat voordat je gaat schrijven

Voor ik ga schrijven, staat in principe alles klaar. Links, afbeeldingen, koppen, tussenkoppen, kernwoorden, eventueel een korte samenvatting onder elke tussenkop. Zo hoef ik onder het schrijven niet na te denken over welke zoekwoorden ik nu weer ga gebruiken om een originele afbeelding uit een gratis stockfotodatabase te plukken.

Door de voorbereiding is het hele verhaal eigenlijk al gevormd in mijn hoofd. Het enige wat ik nog hoef te doen, is het eruit krijgen. En dat is vrij eenvoudig als je het eigenlijk al hebt geschreven.

6. Lees de boel nog eens kritisch na

De eerste versie van je verhaal is heel vaak belabberd. En dat is helemaal oké. Laat het een nachtje liggen, kijk er nog eens naar met een fris hoofd, vraag iemand om mee te lezen en vergeet de spellingscontrole niet aan te zetten.

Door je verhaal even te laten liggen, kan het allemaal even bezinken. De volgende dag zie je dingen die je anders niet zou zien. Van een typfoutje tot overbodige woorden en zinnen. Of juist een verband dat nog mist.

De belangrijkste tip

Stappenplan gelezen? Top! Dan rest mij nog één tip om te geven, meteen de belangrijkste. Ga aan de slag. Dat blog schrijft zichzelf niet. Je eerste blogs hoeven niet perfect te zijn. Als je het maar gaat doen. Dit stappenplan gaat je helpen, maar het schrijven zal je toch echt zelf moeten doen.

Veel plezier!

Hoi! 🙋🏼‍♀️ Ik ben Ingelise, freelance copywriter met een journalistieke achtergrond. Ik help ondernemers en maatschappelijk betrokken bedrijven met teksten voor websites, de socials, blogs, persberichten en alle andere letters die nodig zijn. Concepten bedenken en ontwikkelen doe ik ook. Meer weten? Neem gerust contact op!

Als eerste deze blogs ontvangen? Abonneer je op mijn nieuwsbriefMijn kennis deel ik gratis, maar een donatie op Ko-Fi of een bijdrage op PayPal is welkom.

Check ook gerust mijn webshop.

Ingelise de Vries