Een hekel aan samenwerken? Word vooral geen freelancer
Een beetje op je laptop in een koffiezaakje aan je bedrijf werken, geld verdienen door alleen maar te doen wat je leuk vindt en nooit meer aan iemand verantwoording afleggen. De verwachtingen van het freelance leven kloppen niet altijd. Tijd om dat recht te zetten.
Er zijn drie grote misvattingen als het gaat om freelancen. De eerste is dat je er nogal rijk van wordt. Het kan, maar het is doorgaans een uitzondering op de regel. De tweede is dat freelancen de ultieme vrijheid betekent. Dat klopt deels: je bent vrij om je eigen tijd in te delen en de klanten aan te nemen die jij wil aannemen.
Tegelijk moet je die klanten wel binnenhalen, facturen versturen, je marketing regelen, je boekhouding doen en de discipline vinden om elke dag aan de slag te gaan zodat je genoeg geld verdient om rijk te kunnen worden. De vrijheid brengt dus ook denkwerk en soms stress met zich mee.
Niet luisteren naar de baas
De derde misvatting is dat je zo lekker de lone wolf kunt uithangen. Het klopt dat je niet hoeft te luisteren naar een baas, maar als freelancer werk je misschien nog wel meer met anderen samen dan in dienstverband. Je werkt in elk geval met meer anderen samen. Elke opdracht brengt nieuwe contactpersonen met zich mee.
Bijna elk beroep vraagt om samenwerking. Als copywriter en journalist heb ik te maken met opdrachtgevers, interviewkandidaten en eindredacteuren. Maar ook met fotografen, webbouwers, vormgevers, projectmanagers of marketeers. Wanneer ik in opdracht schrijf, zal ik ergens de kennis en expertise vandaan moeten halen. Ik zit heerlijk in mijn eentje te schrijven, maar dat is slechts een klein deel van mijn werk.
Minder uren, meer samenwerken
Overleggen met mijn opdrachtgevers en andere betrokkenen is enorm belangrijk om een goed product af te leveren. Daarbij is een efficiënt overleg ook nog eens handig. Door goed te weten wat alle wensen zijn, kan ik een veel betere eerste versie opleveren. Dat kan zo een paar feedbackrondes schelen. En daarmee ook een paar uur. Die uren kan ik vervolgens weer steken in het volgende deel van een project of in een nieuwe opdracht.
Als freelancer werk je soms ook in teamverband. Zo zat ik periodes bij verschillende online en krantenredacties. Werkte ik in het marketingteam van een internationaal uitzendbureau. Maar zat ik ook bij een jeugdzorginstelling en in het kernteam van een theaterfestival. In al deze gevallen loonde het om regelmatig aanwezig te zijn. Door elkaar te leren kennen, schreef ik mooiere stukken en leverde ik beter werk. Of konden we betere resultaten behalen, op een efficiëntere manier.
Kijkje in de keuken
Het is lang niet altijd nodig of gewenst, maar het kan onwijs waardevol zijn om in een team aan de slag te gaan. Ik heb in al die jaren superveel geleerd. Niet alleen over schrijven, journalistiek en copywriting, maar ook als het gaat om hoe je een bedrijf runt. Je krijgt een mooi kijkje in de keuken van een bedrijf. Hoe pakken grote bedrijven hun bedrijfsvoering aan? Hoe werkt het als je van subsidies afhankelijk bent? Wat is het verdienmodel? Wat komt er allemaal bij kijken?
Daarnaast denk ik dat het sowieso waardevol is om andere mensen te spreken. Je leert van ze, maar het levert ook gewoon leuke momenten op. Ik heb de beste borrels, gekste evenementen, meest bijzondere gesprekken en fijnste lunchpauzes gehad omdat ik me onder de mensen begaf. Andere mensen dan de mensen die ik uitkies als mijn vrienden.
Verkeerde verwachtingen
Is het altijd leuk? Absoluut niet. Soms zijn mensen met wie je samenwerkt slecht bereikbaar, zijn de verwachtingen anders of pas je toch niet helemaal bij de persoon of het team waarmee je samenwerkt. Zo is het mij wel eens overkomen dat er een nieuw iemand in het team waar ik in werkte kwam met wie ik op het gebied van werk totaal niet klikte.
Dat is ontzettend frustrerend. Het is me ook wel eens gebeurd dat ik te maken had met een contactpersoon die een totaal andere kijk op het project had dan ik én een hele andere communicatiestijl had. Doordat we elkaar niet begrepen, ging het compleet mis.
Potje janken
Het hoort erbij. Dat kan pittig zijn en ik zou liegen als ik zou zeggen dat het me niets deed. Natuurlijk voel ik me boos, verdrietig of een ontzettende sukkel als zoiets gebeurt. Natuurlijk ga ik aan mezelf twijfelen. Natuurlijk denk ik dat ik helemaal niet gemaakt ben voor het ondernemen en wil ik een berg loten kopen in de hoop dat ik dan nooit meer hoef te werken.
Uiteindelijk – doorgaans na een potje huilen, sporten en cocoonen op de bank met een deken en snacks – herpak ik mezelf. Er is namelijk maar één oplossing wanneer het misgaat: openheid. Door eerlijk aan te geven waar jij je niet goed bij voelt, kom je tot een oplossing. De boel opkroppen is niet gezond en kan je mentale en fysieke klachten opleveren. Het zorgt uiteindelijk ook alleen maar voor meer frustratie. Terwijl je de opdracht op een goede manier wil afmaken en je relatie met iemand niet op een vervelende manier wil beëindigen.
Awesome, en soms ook niet
Gelukkig brengen samenwerkingen veel vaker positieve ervaringen met zich mee. Ik werk veel samen met Lizzy van ILUZIE. We gaan niet alleen op persoonlijk vlak erg goed samen, ook op werkgebied. Samen hebben we al meerdere ondernemers geholpen met hun branding. Websites die visueel, technisch en tekstueel goed in elkaar zitten én zijn gebaseerd op onderzoek en een daaruit voortkomende strategie. Het levert zoveel energie op om samen zulke mooie dingen neer te kunnen zetten.
Die paar keren dat een samenwerking niet helemaal lekker loopt, wegen niet op tegen al die keren dat een project wél op rolletjes loopt (of na een goed gesprek op rolletjes loopt). Samenwerken is wat mij betreft één van de mooiste aspecten aan freelancen. juist omdat je er veel meer aan hebt dan kouwe knaken op je bankrekening.
In mijn aantekeningen voor dit blog schreef ik ‘Conclusie: samenwerken is awesome maar heel soms ook niet’. Steek er de tijd in. Het gaat je zoveel meer opleveren dan alleen ‘nieuwe klanten’.
—
Hoi! 🙋🏼♀️ Ik ben Ingelise, freelance copywriter met een journalistieke achtergrond. Ik help ondernemers en maatschappelijk betrokken bedrijven met teksten voor websites, de socials, blogs, persberichten en alle andere letters die nodig zijn. Concepten bedenken en ontwikkelen doe ik ook. Meer weten? Neem gerust contact op!
Als eerste deze blogs ontvangen? Abonneer je op mijn nieuwsbrief! Mijn kennis deel ik gratis, maar een donatie op Ko-Fi of een bijdrage op PayPal is welkom.
Check ook gerust mijn webshop.