Online marketing is echt geen magische succesformule
Als ik Het Internet mag geloven, is er maar één manier om succesvol te worden als ondernemer. Je moet je sociale media op orde hebben, je funnel (nee, niet de cake) moet perfect zijn en je moet ontzettend veel tijd besteden aan je strategie. Uiteraard kun je dat niet zelf: het liefst doe je dat met iemand die er verstand van heeft (of zegt te hebben) en volg je een training of cursus.
Ik kan je één ding vertellen: dit gaat er niet voor zorgen dat jij gaat slagen als ondernemer.
Goed, dat is natuurlijk ontzettend gechargeerd. Maar het stoort me dat ik op LinkedIn lees dat je niets bent zonder LinkedIn-strategie, op Instagram zie je hetzelfde verhaal maar dan over Instagram en wat er op Facebook gebeurt zul je aan die ene tante op de volgende kringverjaardag moeten vragen dus daar gaan we het niet over hebben.
Ik ben te oud om überhaupt over TikTok na te mogen denken, dat laat ik aan de volgende generatie. Nu scheelt het dat de volgende generatie slechts vijf jaar jonger is dan ik, jullie zijn serieuze ondernemers dus ik verwacht nuttige reacties in de comments.
Zichtbaarheid
Sociale media en online marketing worden vaak neergezet als een soort magische formule waarmee jij succesvol kunt worden. Begrijp me niet verkeerd: in dit digitale tijdperk is het belangrijk om je socials en marketing op orde te hebben. Op LinkedIn leer je via de discussies onder berichten van jouw contacten makkelijk nieuwe mensen kennen. Instagram is een fantastische manier om jezelf te presenteren – helemaal als je goed bent met beeld. Een bestand vol emailadressen is een slimme manier om in beeld te blijven bij (potentiële) klanten en een goede website kan ik altijd aanraden. Er zijn namelijk ook mensen zonder socials en die komen als eerst op je website terecht.
Als je goed leest, zie je dat al deze dingen hetzelfde doen: ze zorgen voor zichtbaarheid. Als ondernemer is het van levensbelang om zichtbaar te zijn. Zien mensen je niet, dan weten ze je niet te vinden. Weten ze je niet te vinden, dan nemen ze je diensten niet af.
Vervolgens zit jij met de gebakken peren. Of eigenlijk zonder, want je hebt geen rooie cent om die peren en het gas of stroom om ze te bakken te betalen. Die zichtbaarheid maakt alleen niet dat jij gegarandeerd succes hebt als ondernemer. Het is slechts een klein onderdeel van jouw hele bedrijf.
Succesformule
Hoe word je dan wel een succesvol ondernemer? Wel, dat is een combinatie van heel veel factoren. Ten eerste is het belangrijk dat je goed bent in wat je doet/verkoopt. Toevallig kan ik goed schrijven, luisteren en (ingewikkelde) informatie omzetten naar een leesbare tekst voor zo ongeveer elke doelgroep. Dat is deels aangeboren talent, deels te wijten aan mij opvoeding (bedankt voor het vele voorlezen, mam!) en komt deels omdat ik op mijn vijftiende begon met bloggen en sindsdien elke dag schrijf.
Dat is niet het enige.
Zo heb ik thuis altijd de vrijheid gekregen om binnen gezonde grenzen te ontdekken wat ik wilde doen en waar mijn talenten liggen. Toen ik op mijn twintigste besloot te gaan freelancen, wist ik dat er een bed en warm eten klaar zouden staan als ik de huur en mijn eten echt niet meer zou kunnen betalen.
Daarbij heb ik best een leuk koppie, een vlotte babbel, veel doorzettingsvermogen, kan ik goed in oplossingen denken en heb ik ontzettend veel geluk gehad met de mensen die ik in de afgelopen vijftien jaar heb ontmoet. Kortom: het is dus een kwestie van talent, karakter, waar en bij wie je opgroeit en geluk. En hard werken. Die verhoudingen moeten allemaal net goed vallen. Bij de één is het evenredig, bij de ander schiet talent, karakter, hard werken of geluk er zo enorm bovenuit, dat het net zo goed lukt.
Belangrijke vragen
Verder zijn er nog wat randzaken die handig zijn als ondernemer. Heb je genoeg discipline om aan de slag te gaan als er geen baas is die je uit bed belt als je niet op komt dagen? Kun je een beetje motivatie vinden? Ben je bereid om op je bek te gaan, op te staan en door te gaan? En een beetje van je fouten te leren?
Kun je met geld omgaan of op z’n minst om hulp vragen als dat niet het geval is? Sowieso wel een dingetje: kun je om hulp vragen? Lukt het je om mensen goed in te schatten en ook eerlijk te zijn naar jezelf? En is het allemaal een beetje realistisch, hoe je het ondernemen voorstelt? Of moet je misschien toch in loondienst?
Geen wetenschap
Dit is de basis van je onderneming. Hierna komen alle randzaken. Wat is je aanbod, welke tarieven hanteer je, hoe communiceer je dat naar de buitenwereld en op welke platformen wil je dat doen? Daar komt ook online marketing bij kijken. Het is goed om na te denken over waar je zichtbaar wil zijn, wat je uitdraagt, welke klanten je wil binnenhalen en te bedenken hoe je dat wil gaan doen.
Je hoeft daar echt geen wetenschappelijk onderzoek aan te wijten of urenlange sessies voor te beleggen. Sterker nog: dat is een flinke valkuil. Hoe langer je gaat nadenken over een plan, hoe groter het wordt. En hoe moeilijker het wordt om uit te voeren. Er is maar één ding dat je moet doen en dat is beginnen. Naar buiten brengen dat je bestaat. Polijsten komt daarna wel. Je hebt geen perfecte funnel nodig, je hebt zichtbaarheid nodig om die eerste klant binnen te hengelen.
Je eerste opdracht
Die eerste klant is misschien nog wel het belangrijkst. Die van mijn haalde ik niet binnen met een moeilijke strategie. Ik haalde mijn eerste opdracht binnen door mezelf te zijn op Twitter (we hebben het over vijftien jaar geleden, het was ooit echt heel erg leuk). Door bier te drinken met mensen die ik via Twitter leerde kennen, bouwde ik een netwerk op. Een netwerk waarmee ik contact hield op verschillende manieren.
Dat netwerk hielp mij aan mijn eerste grote klus. Waarop meer klussen volgde. Het netwerk groter werd. En inmiddels zijn we bijna vijftien jaar verder. Niks moeilijke salesfunnel of social strategie. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de grilligheid van Big Tech en de bijbehorende algoritmes waar je echt niet afhankelijk van wil zijn.
De juiste focus
Beweer ik dan dat salesfunnels en online marketing onzin zijn? Absoluut niet. Sterker nog: ze kunnen je hartstikke helpen. Focus er alleen niet té veel op. Een strategie kan je houvast geven, net als je missie en visie dat doen. Het zorgt dat jij consistent zichtbaar bent, zeker als het regelmatig posten niet zo in je aard zit.
Realiseer je alleen dat er meer komt kijken bij ondernemen. Je werk doen, laten zien wat je doet, netwerken, bier drinken met vreemden die je online of offline hebt ontmoet. Naast je karakter, opvoeding, leuke koppie, geluk en hard werken.
Het Internet is fantastisch, zeker als ondernemer. Zorg alleen dat je er niet afhankelijk van bent.
—
Hoi! 🙋🏼♀️ Ik ben Ingelise, freelance copywriter met een journalistieke achtergrond. Ik help ondernemers en maatschappelijk betrokken bedrijven met teksten voor websites, de socials, blogs, persberichten en alle andere letters die nodig zijn. Concepten bedenken en ontwikkelen doe ik ook. Meer weten? Neem gerust contact op!
Als eerste deze blogs ontvangen? Abonneer je op mijn nieuwsbrief! Mijn kennis deel ik gratis, maar een donatie op Ko-Fi of een bijdrage op PayPal is welkom.
Check ook gerust mijn webshop.