Drie redenen om nee te zeggen tegen een nieuwe klant

Het is inmiddels meer dan twaalf jaar geleden dat ik naar de Kamer van Koophandel ging om mijn bedrijf opnieuw in te schrijven. Ik had net mijn baan opgezegd omdat ik één grote klant had binnengehaald. Ik zou meer verdienen dan het minimumloon dat ik bij mijn toenmalige werkgever kreeg en het zou me de ruimte geven om meer te schrijven en de journalistiek in te gaan.

Als twintiger dacht ik niet echt na over de gevolgen. Ik belde mijn ouders, zij lieten weten dat ze achter me stonden dus ik ging er gewoon voor. Wat een avontuur was én is het. Er waren hoogtepunten en dieptepunten, uitdagingen en oplossingen. En heel veel, maar dan ook echt heel veel, geweldige mensen. Het was mijn beste beslissing ooit.

Dingen veranderen

Nu ik begin dertig ben (en een hypotheek heb), is mijn aanpak als freelancer veranderd. Ik ben veranderd, mijn overtuigingen en wat ik belangrijk vind ook. In mijn vroege twintiger jaren zei ik overal ja op, omdat ik alles zag als een kans om te leren, te netwerken, nieuwe vrienden te maken en avonturen te beleven. Nu wil ik tijd met mijn partner, familie en vrienden, (financiële) stabiliteit en wil ik mijn talent inzetten om iets goeds te doen voor de wereld.

Dat betekent dat ik scherpere keuzes maak en goed nadenk voordat ik ergens ja tegen zeg. Ik las ooit over de drie P’s: poen, plezier en prestige. En een tijdje geleden voegde iemand de vierde P toe: purpose. Deze P’s hebben mijn freelance carrière positief veranderd. Het is duidelijker wanneer ik een verzoek af moet slaan.

Drie redenen om nee te zeggen

Maar er zijn nog meer redenen om nee te zeggen tegen een nieuwe klant. Deze drie redenen zijn ook redenen om nee te zeggen tegen een nieuwe klant.

Als ik het product/werkwijze/filosofie niet volledig ondersteun

Zoals ik al zei, mijn kijk op de wereld is in de afgelopen jaren veranderd. Andere dingen zijn nu belangrijk voor me. Dat betekent ook dat ik wil dat mijn klanten en opdrachtgevers bepaalde waarden hebben.

Net als velen van ons, vind ik bijvoorbeeld dat we iets moeten doen aan klimaatverandering. Ik ben niet Roomser dan de paus, maar ik zou nu wel twee keer nadenken voordat ik vlees of vliegreizen zou gaan promoten. Terwijl ik nog steeds wel eens vlees eet of vlieg.

Ik probeer de wereld een beetje beter te maken met mijn vaardigheden en talenten. Elke kleine bijdrage telt.

Als het meer energie kost dan het je oplevert

Mensen huren je in omdat je goed bent in wat je doet. En omdat je er goed in bent, kost het je waarschijnlijk minder energie om de klus te klaren dan degene die je inhuurt. Ik heb mijn website niet zelf ontworpen of gebouwd. Dat zou me uitputten en het resultaat zou niet zo goed zijn als het zou kunnen zijn.

Dit geldt ook voor mensen die me willen inhuren voor een klus die niet bij me past. Bepaalde opdrachten kosten mij enorm veel energie. En dat is oké, het betekent gewoon dat die klus niet voor mij is. Er zijn genoeg journalisten en (copy)writers en er is dus altijd wel iemand die het kan.

Bouw een netwerk op van collega’s met verschillende expertises. Hoe geweldig zou het zijn als je iemand kunt aanbevelen? Jij blij, je collega blij, en het bedrijf dat nu niet jouw klant is, maar misschien in de toekomst wel, of je aanbeveelt bij iemand anders, ook blij. Een win-win-win.

Als je niet (genoeg) tijd hebt

Het lijkt soms alsof de Musks en Bezos’en van deze wereld meer tijd hebben dan de gemiddelde sterveling. Maar we hebben allemaal dezelfde 24 uur. En we hebben allemaal maar een beperkt aantal productieve uren per dag. Sommigen wat meer dan anderen — dat moet ik toegeven — maar uiteindelijk is tijd beperkt.

Dat geldt ook voor de tijd die je in een klus kunt stoppen. Als je een opdracht goed wilt afronden, moet je er tijd voor maken. En zorgen dat je gnoeg uren hebt ingepland. Want als je steeds overuren moet maken, gaat de kwaliteit van je werk er niet op vooruit. Het wordt slechter als je niet genoeg slaapt, beweegt, gezond eet, sociale interacties hebt en, het allerbelangrijkste, genoeg ontspant.

Is te veel werk aannemen een financieel probleem? Overweeg dan je uurtarief te verhogen. Goede kwaliteit kost geld!

Twijfel je? Volg de twee-uit-vier-regel

Weet je nog steeds niet zeker of je die nieuwe opdracht moet aannemen? Ik keer altijd terug naar mijn vier P’s. Verdien ik er genoeg poen mee? Geeft het me genoeg plezier? Is het een prestigeproject/iets waar ik in geloof? Past het bij mijn purpose in het leven?

Met twee van de vier zit je meestal wel goed. Werk draait niet alleen om geld, plezier, status of je levensdoelen. Het gaat om het grotere plaatje. Als je twee van de P’s kunt afvinken, zullen je bedrijf, werk en klanten je waarschijnlijk gelukkig maken.

Hoi! 🙋🏼‍♀️ Ik ben Ingelise, freelance copywriter met een journalistieke achtergrond. Ik help ondernemers en maatschappelijk betrokken bedrijven met teksten voor websites, de socials, blogs, persberichten en alle andere letters die nodig zijn. Concepten bedenken en ontwikkelen doe ik ook. Meer weten? Neem gerust contact op!

Als eerste deze blogs ontvangen? Abonneer je op mijn nieuwsbrief! Mijn kennis deel ik gratis, maar een donatie op Ko-Fi of een bijdrage op PayPal is welkom.

Check ook gerust mijn webshop.

Ingelise de Vries